Arte Contemporáneo, ¿Accesible? 3 casos que me cambiaron la perspectiva

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Arte Contemporáneo. ¿Accesible? 3 casos que me cambiaron la perspectiva

Siempre he tenido dentro de mi una contradicción con el Arte Contemporáneo. No me gustaba nada ir a un museo, centro cultural, galería, para ver un cuadro, performance, etc. doblar la cabeza como un «coquer», achinar los ojos y al final no entender nada. Mientras que a mi alrededor, personas con una estética muy similar sonríen, se colocan el dedo índice bajo la barbilla y dicen: ¡Qué profundidad! En este punto, siempre me indignaba, ¿qué es el arte contemporáneo?¿Por qué si no lo has estudiado o te dedicas al mundo de este tipo de arte no entiendes nada y te vas frustrado? La mayoría de «aficionados» y/o «eruditos» siempre dicen lo mismo: les falta formación… Pero, si el arte representa la sociedad contemporánea, ¿es este el mensaje que se transmite? ¿El arte contemporáneo es de una casta intelectual que ha tenido una formación específica?¿Este es el tipo de sociedad contemporánea?

No obstante, dentro de todo este debate interno, tuve 3 experiencias que me rompieron parte de estas barreras de entendimiento o simplemente que tenían un lenguaje accesible. Una performista, una pieza escénica y una Música Experimental.

El primer caso fue Regina José Galindo, una performista guatemalteca que aborda diferentes problemáticas sociales y políticas de Guatemala y Centroamérica.  En una conferencia que impartió en Teorética (Un Centro Cultural de Arte Contemporáneo, del tipo descrito anteriormente) mostraba un recorrido por todo su trabajo. El primer trabajo que mostró, ella lo definió como «barroco», pero era de una estética y mensaje bien claro: la voz de una mujer no se escucha en medio del ruido de la sociedad. Se colgó de una casa y descendió recitando poesías en el centro de la ciudad, pero nadie la oía, nadie sabía lo que decía, aunque ella gritaba mucho. Otra performance fue la gran cantidad de asesinados que se encuentran diariamente en el cementerio sin identificación y la problemática del gobierno de Guatemala en el reconocimiento de los desaparecidos. La performance consistió en ir colocando lápidas con el escrito XX sobre cada persona no-identificada (había tanto niños como adultos), para reconocer su existencia en la sociedad. También ahonda en problemáticas sobre migraciones, género, intereses políticos europeos y un largo etcétera. En ella entendí que no había ninguna necesidad de ser un «erudito» o tener un doctorado para entender su denuncia a partir del arte. Un buen mensaje claro y directo.

Otro caso fue la músico Narcoléptica que hace Música Experimental Electro-Acústica. Ya la tipología de música crea un cierto desconcierto por mi parte, cada cosa que lleva el adjetivo «experimental» me crea desconfianza. Porque lo primero que me imaginé fueron ruidos y pitos sin ninguna armonía ni sentido. No obstante, creo que esta desconfianza hacía el adjetivo «experimental» es bastante generalizada, por esta casta de intelectuales que la definen con una serie de adjetivos incomprensibles para los que no tienen calificación superior y, lo que es más importante, si tampoco están en este mundo.  Pero, otra vez se me cayó una barrera. Un concierto que te envolvía, que veías cómo la música en directo provocaba una serie de sonidos muy diferentes pero que terminan con armonía y te transmitías muchas sensaciones. Esta vez sí que es verdad que no necesitabas una super formación en arte y música para poder dejarte llevar por la música. Tal y como me dijo un amigo «Te transporta a diferentes esferas de sensaciones, igual estás flotando que al segundo estás cayendo en un abismo».

La última experiencia que me «sorprendió» fue Apnea de Narcoléptica y La Ortiga. Una pieza escénica sobre la formación de la identidad dentro de la rígida estructura de la sociedad. Una forma de presentación, diálogos y música que creaba que la mayoría de gente que estábamos allí nos sintiéramos identificados con la protagonista, con sensaciones de frustraciones, de lucha, de no querer «ver», de «evadirse», al final transmitiendo el siguiente mensaje: «Cuando la respiración es el sonido más hermoso del mundo después del silencio, cuando el salto al vacío te excita, la de-construcción es la única salida». La clave fue la sensación, no era necesaria ningún tipo de explicación, la propia sensación creada te lo decía todo.

A raíz de estas 3 experiencias, una serie de interrogantes aparecen en mi pensamiento. ¿Cómo es posible que relacione «experimental» con un rollo incomprensible? ¿Quién ha provocado que esta sensación sea tan generalizada? ¿Por qué relaciono performance en una estética agresiva, violenta y en un tipo de lenguaje que deja a la mayoría de la gente con cara de asco? ¿Quién fomenta toda esta «idea» que el arte contemporáneo es sólo para eruditos? ¿Es posible que sean las propias instituciones que se dedican, precisamente, a su difusión?  ¿Por qué ir a un museo de arte contemporáneo es precisamente ir o a hacerse el «inteligente» (además si os fijáis en las inauguraciones siempre son los mismos) o quedarse con la sensación de ser un completo ignorante? ¿Entrarán dentro de los intereses de los propios creadores, productores, gestores y difusores? ¿Si se difundieran estos 3 tipos de arte contemporáneo, por poner un ejemplo, que tienen una concepción excelente, se podría romper con la brecha entra el arte contemporáneo y la sociedad?

 

 

 

Art Contemporani. Accessible? 3 casos que em canviaren la perspectiva

Sempre he tingut a dins meu una contradicció amb l’Art Contemporani. No m’agradava gens anar a un museu, centre cultural, galeria, mirar un quadre, performance, etc. doblar el cap com un «coquer», axinar els ulls i al final no entendre res. Mentre que al meu voltant, persones amb una estètica molt semblant somreien, es ficaven el dit index sota la barbeta i deien: quina profunditat! En aquest punt, sempre m’indignava, què és l’art contemporani? Per què si no l’has estudiat o et dediques al món d’aquest tipus d’art no entens res i te’n vas frustrat? La majoria de «aficionats» i/o erudits sempre diuen el mateix: els hi falta formació… Però, si l’art és per representar la societat contemporània, aquest és el missatge que estan transmitint? Que l’art contemporani és d’una casta intel·lectual que ha tingut una formació específica? Aquest és el tipus de societat contemporània?

No obstant, dins de tot aquest debat intern, vaig tindre dos experiències que em van trencar part d’aquestes barreres d’enteniment o simplement que tenien un llenguatge accessible. Una performista, una peça escènica i una Música Experimental.

El primer cas fou Regina José Galindo, una performista guatemalenca que aborda diverses problemàtiques socials i polítiques de Guatemala i centreamerica. En una conferència que va impartir en Teorètica (un Centre Cultural d’Art Contemporani, del tipus descrit anteriorment) mostrava un recorregut per tot el seu treball. El primer treball que va mostrar, ella el va definir com «barroc», però era d’una estètica i un missatge ben clar: la veu d’una dona no s’escolta dins del soroll de la societat. Es va penjar d’una casa i va descendir recitant poesies enmig de la ciutat, però ningú la sentia, ningú sabia el què deia, encara que ella cridava moltíssim. Un altra performance fou la quantitat d’assassinats que es troben diàriament al cementeri sense identificació i la problemàtica del govern de Guatemala en el reconeixement dels desapareguts. Fou una performance d’anar col·locant làpides amb l’escrit XX sobre cada persona no-identificada (hi havia tants nens com adults), per reconèixer la seva existència dins la societat. També aborda problemàtiques sobre migracions,  gènere, interessos polítics europeus i un llarg etcètera. En ella vaig entendre que no hi havia cap necessitat de ser un «erudit» o tindre un doctorat per entendre la seva denúncia a partir de l’art. Un bon missatge clar i directe.

Altre cas fou la músic Narcoléptica que fa Música Experimental Electro-Acústica. Ja la tipologia de música crea un cert desconcert per la meva banda, cada cosa que porta l’adjectiu «experimental» em crea desconfiança. Perquè el primer que m’imaginava eren xiulits i sorolls sense cap harmonia ni sentit. No obstant, crec que aquesta desconfiança cap a l’adjectiu «experimental» és bastant generalitzada, per aquesta casta d’intel·lectuals que la defineixen amb una sèrie d’adjectius incomprensibles per als que no tenen una qualificació superior i, el què és més important, si tampoc estan dins d’aquest món. Però, altra volta se’m cau una barrera. Un concert que t’envoltava, que veies com la música en directe provocava una sèrie de sons molt diversos però que acabaven en una harmonia i et transmetien moltes sensacions. Aquesta vegada sí que és veritat que no necessitaves una super formació en art i música per poder deixar-te emportar per la música. Com em va comentar un amic, «Et transmet a diferents esferes de sensacions, igual estàs flotant que al segon estàs caient en un abisme».

La ultima experiència que em va «sorprendre» fou Apnea de Narcoléptica i La Ortiga. Una peça escènica sobre la formació de la identitat dins de la rígida estructura de la societat. Una forma de presentació, diàlegs i música que creava que la majoria de gent que estàvem allí ens sentirem identificats amb la protagonista, amb sensacions de frustracions, de lluita, de no voler «veure», d’ «evadir-se», al final transmet el següent missatge: «Quan la respiració és el so més bonic del món després del silenci, quan la caiguda al buit t’excita, la de-construcció és la única eixida». La clau fou la sensació, no necessitava cap explicació la pròpia sensació creada t’ho deia tot.

Arrel d’aquestes experiències, una sèrie de interrogants apareixen en el meu pensament. Com és possible que relacione «experimental» en un rotllo incomprensible? Qui ha provocat que aquesta sensació siga tan generalitzada? Per què relacione performance en una estètica agressiva, violenta i en un tipus de llenguatge que deixa a la majoria de gent amb cara de fàstic? Qui fomenta tot aquesta «idea» que l’art contemporani és sòls per erudits? És possible que siguen les pròpies institucions que es dediquen, precisament, a la seva difusió? Per què anar a un museu d’art contemporani és precisament anar o a fer-se el «intel·ligent» (a més si vos fixeu en les inauguracions sempre són els mateixos) o  quedar-se amb la sensació de ser un complet ignorant? Entraran en els interessos dels propis creadors, productors, gestors i difusors? Perquè, si es difongueren aquest 3 tipus d’art contemporani, per posar un exemple, que tenen una concepció excel·lent, es podria trencar amb la bretxa entre l’art contemporani i la societat?

 

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