ECLÉCTICA, la Revista fruto del Crowdfunding

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ECLÉCTICA, la Revista fruto del Crowdfunding

El sábado, 21 de abril, fui a la presentación de la Revista de Estudios Culturales llamada Ecléctica. Esta revista pretende extraer del ámbito académico conocimientos culturales, como son la historia, y divulgarlos al público interesado, estar a medio camino entre divulgación y ámbito académico. Aunque la 1ª edición ha sido pagada por sus componentes (una asociación de jóvenes historiadores), en un futuro, esperan que gracias a la plataforma de crowdfunding “el goteo” puedan llevar a cabo esta revista. Según la aportación del micro mecenas, se pondrá el nombre de él como agradecimiento o se mandará un ejemplar en papel a su domicilio, por ejemplo.  Una forma de encontrar un público interesante que gota a gota haga posible este tipo de publicación. A día de hoy, ya han obtenido para la 2na edición el 25% del capital necesario.

Siguiendo unos ideales de la libre cultura y su difusión, los artículos están dados de alta como a Creative Commmons (significa que cualquiera puede descargarse, fotocopiar o difundir la obra, siempre y cuando se cite su procedencia y no tenga fines lucrativos).

La presentación de la revista, en un bar, con un ambiente distendido, donde al hacerse la mesa redonda, de verdad era una mesa redonda, que había una interacción activa y dinámica entre el público y los componentes que la presentaban: 2 historiadores de la revista Ecléctica; 1 representante de la revista ARGH; 2 representantes de la revista l’Atalante y un último representante de la revista Bostezo. En esta mesa redonda se pusieron en duda conceptos y modos de trabajar del trabajo cultural: ¿A quién va dirigida la revista? ¿El crowdfunding es el futuro o ya es el presente? ¿Los colaboradores de estas revistas cobran? ¿Son sostenibles económicamente hablando? ¿Hay que romper la dependencia con las ayudas públicas? Una serie de cuestiones que por desgracia siempre terminaban con la misma frase: trabajan por amor al arte, el que es lo mismo: trabajan sin cobrar porque les gusta la cultura. Y, aquí yo no estoy de acuerdo. Si eres un profesional, con estudios,  ideas haces un buen trabajo, ¿Por qué no cobrar? ¿Sólo porque nos dedicamos al mundo de la cultura? Grave error. ¿Tenemos que trabajar de otra cosa para vivir y tener el trabajo en el ámbito de la cultura como un “hobby”? Hay que cambiar ese sentimiento de que somos unos pocos incomprendidos que tenemos una gran vocación, por un sentimiento de que si encontramos a un público que le interesa el que hacemos, lo comprará, pagará por él y querrá que continuemos haciéndolo, y, esto sólo puede ocurrir si conoces bien a quién se lo quieres vender y cómo llegar a él. Porque no se puede llegar a muchos tipos de gente, y tampoco se puede llegar a un público no especialista con textos científicos. Entonces, hay que adaptar el contenido y la forma de difusión, porque sea para quien sea, si le gusta lo comprará. Hay que quitarse etiquetas como “gente normal” refiriéndose al público en general, porque estás creando una barrera psicológica muy fuerte (suena como que les estás llamando ignorantes o no eruditos como nosotros que somos “culturetas”), porqué si te acercar a algún tipo de público no científico, conoces sus gustos y hábitos, puedes hacer que se interesen por tu trabajo y lo valoren. Con ideas así continuaremos con la división abismal que hay entre el mundo de la cultura y el público en general, que actualmente son incompatibles. Esperemos que ideas como el crowdfunding ayuden a acercar a más tipos de público otros tipos de proyectos culturales, como es Ecléctica.

Os dejo el link de la Revista Ecléctica: http://www.revistaeclectica.org/

De la página de crowdfunding “el goteo”: http://www.goteo.org/project/revista-eclectica-numero-2

ECLÉCTICA, la Revista fruit del Crowdfunding

El dissabte, 21 d’abril, vaig anar a la presentació de la Revista d’Estudis Culturals anomenada Ecléctica. Aquesta revista pretén extraure de l’àmbit acadèmic coneixements culturals, com són la història, i divulgar-los al públic interessat, estar a meitat camí entre divulgació i àmbit acadèmic. Encara que la 1ª edició ha sigut pagada pels seus components (una associació de joves historiadors), en un futur, esperen que gràcies a la plataforma de crowdfunding “el goteo” puguen dur avant aquesta revista. Segons l’aportació del micro-mecenes, es posarà el nom d’ell com agraïment o s’enviarà un exemplar en paper al seu domicili, per exemple. Una forma de trobar el públic interessat que goteta a goteta faja possible aquest tipus de publicació. A dia de hui, ja tenen recollit per a la 2na edició el 25% del capital necessari.

Seguint uns ideals de la lliure cultura i la seva difusió, els articles estan donats d’alta com a Creative Commons (significa que qualsevol pot descarregar-se, fotocopiar o difondre l’obra, sempre i quan es cite la procedència i sense fins lucratius).

La presentació de la revista, en un bar, amb un ambient relaxat, on quan s’ha fet la taula rodona, de veritat era una taula rodona, hi havia una interacció activa i dinàmica entre el públic i els components que la presentaven: 2 historiadors de la revista Ecléctica; 1 representant de la Revista ARGH; 2 representats de la  revista l’Atalante i un últim representant de la Revista Bostezo. En aquesta taula rodona s’han posat en qüestió conceptes i formes de treball cultural: A qui va dirigida la revista? El crowdfunding és el futur o ja és el present? Els col·laboradors d’aquestes revistes cobren? Són sostenibles econòmicament parlant? Cal trencar la dependència de les ajudes públiques? Una serie de qüestions que malauradament sempre acabaven en la mateixa frase: treballen per amor a l’art, el què és el mateix: treballem sense cobrar perquè ens agrada la cultura. I, ací és on jo no estic d’acord. Si ets un professional, amb estudis i idees,  fas un treball ben fet, per què no cobrar? Sòls perquè ens dediquem a la cultura? Greu error. Hem de treballar d’una altra cosa per a viure i tindre el treball en l’àmbit de la cultura com un “hobby”? Cal canviar el sentiment de què som uns pocs incompresos que tenim una gran vocació, per un sentiment, de si trobem a un públic que l’interessa el què fem, ho comprarà, pagarà per ell i voldrà que continuem fent-ho, i açò sols pot ocórrer si coneixes ben bé a qui vols vendre-li i com aplegar a ell. Perquè no es pot aplegar a molts tipus de gent, i tampoc es pot aplegar  a un públic no especialista amb uns texts científics. Aleshores cal adaptar el contingut i la forma de difusió, perquè siga per a qui siga, si li agrada ho comprarà. Cal llevar-se etiquetes com “gent normal” referint-se al públic en general, perquè ja estàs creant una barrera psicològica molt forta (sona com que li’s estas dient ignorant o no erudits com nosaltres que som “culturetes”), perquè si t’apropes algun tipus de públic “no científic”, coneixes els seus gustos i els hàbits, pots fer que s’interessen pel teu treball i el valoren. Amb idees així continuarem amb la divisió abismal què hi ha ara entre el món de la cultura i el públic en general, què actualment són incompatibles. Esperem que idees com el crowdfunding ajuden a arrimar més a tot tipus de públic a diversos tipus de projectes culturals, com és Ecléctica.

Vos deixe el link de la Revista Ecléctica: http://www.revistaeclectica.org/

De la pàgina de crowdfunding “el goteo”: http://www.goteo.org/project/revista-eclectica-numero-2

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